فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل چیست ؟

فولاد ضد زنگ خانواده ای از آلیاژهای مبتنی بر آهن است که حداقل 11٪ کروم را در خود جای داده است ، ترکیبی که مانع از زنگ زدگی آهن می شود و همچنین دارای خواص مقاوم در برابر حرارت است. انواع مختلف فولاد ضد زنگ شامل عناصر کربن (از 0.03٪ تا بیشتر از 1.00٪) ، نیتروژن ، آلومینیوم ، سیلیکون ، گوگرد ، تیتانیوم ، نیکل ، مس ، سلنیوم ، نیوبیوم و مولیبدن است. انواع خاص از فولاد ضد زنگ اغلب توسط یک عدد سه رقمی بیان می گردند : به عنوان مثال 304 ضد زنگ.

مقاومت فولاد ضد زنگ در برابر تشکیل اکسید فریک ناشی از وجود کروم در آلیاژ است که مواد زیرین را از حمله در برابر خوردگی محافظت می کند و می تواند در صورت وجود اکسیژن خود را بهبود ببخشد. مقاومت در برابر خوردگی می تواند بیشتر شود:

  • افزایش مقدار کروم به سطوح بالاتر از 11٪
  • افزودن مقادیر 8٪ یا بیشتر نیکل
  • علاوه بر این از مولیبدن (که مقاومت در برابر “خوردگی گودال” را نیز بهبود می بخشد).

خواص و کاربرد فولاد ضد زنگ (استنلس استیل)

خواص و کاربرد فولاد ضد زنگ (استنلس استیل)

افزودن نیتروژن همچنین مقاومت در برابر خوردگی گودال را بهبود می بخشد و مقاومت مکانیکی را افزایش می دهد. بنابراین ، درجه های مختلفی از فولاد ضد زنگ با محتوای مختلف کروم و مولیبدن وجود دارد که متناسب با محیطی است که آلیاژ باید آن را تحمل کند.

مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی و همچنین درخشندگی آن باعث شده استیل ضدزنگ به عنوان یک ماده ایده آل برای بسیاری از کاربردها در جایی که مقاومت استیل و مقاومت در برابر خوردگی لازم است استفاده گردد.

علاوه بر این ، فولاد ضدزنگ را می توان درون ورق ، بشقاب ، میله ، سیم و لوله نورد کرد. این موارد را می توان در وسایل آشپزی ، کارد و چنگال ، وسایل جراحی ، لوازم اصلی ، مصالح ساختمانی در ساختمانهای بزرگ ، تجهیزات صنعتی (به عنوان مثال در کارخانه های کاغذی ، کارخانه های شیمیایی ، تصفیه آب) و تانکرها و مخازن ذخیره سازی مواد شیمیایی و مواد غذایی استفاده کرد.

مقاومت در برابر خوردگی مواد ، سهولت استفاده از آن با بخار شوی و استریل شدن و عدم نیاز به پوشش های سطح باعث شده است که از فولاد ضد زنگ در آشپزخانه ها و کارخانه های فرآوری مواد غذایی استفاده گردد.

از دیگر استفاده ها و کاربردهای استیل استنلس و یا فولاد ضد زنگ در کاربرد آزمایشگاهی آن است . به عنوان مثال انواع سینک استیل آزمایشگاهی ، انواع دوش و چشم شوی اضطراری ، شیرآلات آزمایشگاهی با استفاده از فولاد ضد زنگ در تولیدی تاپ ساخته می شوند و بدین ترتیب در برابر اسید و باز شیمیایی و همچنین خوردگی و زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردارند .