نحوه کار با هود آزمایشگاهی

استنشاق یک راه عمده ورود مواد و گازهای شیمیایی به بدن است. گاز و بخار شیمیایی به طور مستقیم می توانند وارد جریان خون ما شوند و ذرات کوچک می توانند در ریه ها قرار گیرند. یک لوله دودکش درست طراحی شده و تعبیه شده دود، بخار، گاز و گرد و غبار خطرناک را کاهش می دهد .

یک هود آزمایشگاهی ، مواد رادیواکتیو و گازهای شیمیایی خطرناک را محدود می کند، آن را با مقدار زیادی از هوا رقیق می کند، آن را از طریق یک سیستم خروجی راهنمایی می کند و سپس از طریق دریچه های تعبیه شده جهت خروجی از ساختمان دفع می شود .

همچنین استفاده مناسب و صحیح از شیشه محافظ هود آزمایشگاهی ، می تواند سلامت کارمندان را از واکنش و عکس العمل های سریع و آزمایشگاهی محافظت نماید .

برای استفاده بهینه و عملکرد صحیح هود آزمایشگاهی قدم های زیر پیشنهاد می گردد :

1- دستگاه هود را با استفاده از کلید یا سوئیچ طراحی شده بر روی سطح و پانل خارجی هود روشن نمایید .قبل از کار با هر هود آزمایشگاهی ابتدا آن را به مدت ده تا پانزده دقیقه روشن نگه دارید .

2- سپر ایمنی یا شیشه محافظ طراحی شده در هود بصورت اتوماتیک پایین آمده و یا اینکه بصورت دستی تا محل علامت گذاری شده بر روی دیواره هود پایین بکشید . شیشه محافظ را تا زمانی که مواد شیمیایی داخل هود قرار دارند به بالا نکشید مگر اینکه مواد را از داخل کابین هود خارج نمایید . شیشه محافظ را بین بدن خود و داخل هود نگه دارید . فقط زمانی می توانید شیشه محافظ را پایین تر بکشید که ارتفاع توقف اتوماتیک شیشه بالا باشد و برای تنظیم ارتفاع شیشه را پایین بکشید تا از شما و بدنتان مخافظت نماید . این شاید نکته واضحی باشد ولی به یاد داشته باشید که هیچگاه صورت و سر خود را داخل هود نکنید و یا صورت و سر خود را به هود نچسبانید .

3- اگر یک پاشیدن و یا انفجاری به وقوع پیوست سریعا شیشه محافظ هود را تمیز نمایید و از تمیز شدن تمامی ذرات پاشیده شده مطمئن شوید .

4- هودهای مجهز به اشعه ماوراء بنفش را هفته ای یکبار با الکل تمیز کنید. هنگام اتمام کارتان با هود آن را با الکل هفتاد درصد ضد عفونی کنید. پس از پایان کارتان ده تا پانزده دقیقه صبر کنید و بعد هود را خاموش کنید. پس از خاموش کردن لامپ دستگاه ، پنجره شیشه ای جلوی هود را ببندید.