بالاخره واکسیناسیون کرونا دارد با جدیت بیشتری در کشور دنبال می‌شود و امروز واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در تبریز رسما کلید خورد.

گویا بالاخره واکسیناسیون عمومی کرونا در کشورمان وارد فاز جدیدی شده و حالا با جدیت دنبال می‌شود. آنطور که در خبرها به گوش می‌رسد، واکسیناسیون کرونا برای افراد سالمند آغاز شده است. آنطور که وزارت بهداشت و بر اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا اعلام کرده، واکسیناسیون گروه اول تا ده اردیبهشت ماه پایان می‌یابد. در همین حین و از امروز نیز واکسینه کردن گروه دوم (سالمندان) آغاز شده است.

آنطور که اعلام شده، جمعیت گروه اول، ۱٫۵ میلیون نفر بوده و جمعیت گروه دوم، ۱۲ میلیون نفر. در مورد جمعیت گروه سوم و چهارم نیز به ترتیب اعداد ۲ میلیون و ۵۰ میلیون تخمین زده شده‌اند.

جدا از این موارد، حواشی واکسیناسیون همچنان وجود دارد. برای مثال چند وقت پیش شایعه شده بود که گروه دوم یا همان سالمندان، برای نوبت گرفتن و واکسن زدن باید در سامانه‌ای اینترنتی به نام «سیب» ثبت نام کنند. این شایعه را شهنام عرشی، معون رکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، رسما رد کرد و گفت چنین سامانه‌ای اصلا خارجی نخوهد داشت.

پس از این رد شایعه، جعفر صادق تبریزی، رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، در خبری اعلام کرد که واکسیناسیون افراد با توجه به پرونده الکترونیک سلامت‌شان انجام خواهد شد و فراخوانی آن‌ها نیز بر اساس همان پرونده‌ها خواهد بود. در این بین افرادی که فاقد پرونده الکترونیک سلامت هستند، می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه سلامت یا خانه بهداشت، برای تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت اقدام کنند.

اما چطور افراد برای واکسینه شدن فراخوانی می‌شوند؟

آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرده، اطلاع‌رسانی برای تزریق واکسن کرونا از طریق ارسال پیامک به سرپرست خانوار انجام می‌شود. این یعنی نیازی به مراجعه حضوری برای نوبت‌گیری و پیگیری کارهای مربوط به واکسینه شدن وجود ندارد!

چند روز قبل بود که خبری منتشر شد که می‌گفت متقاضیان برای ثبت‌نام واکسن باید به پایگاه‌های سلامت به صورت حضوری مراجعه کنند. در این خبر مشخصا ذکر شده بود که برای ثبت‌نام افراد بالای ۶۰ سال، باید یکی از اعضای خانواده با کد ملی فرد سالمند به این مراکز مراجعه کنند. این خبر نیز چند ساعت بعد توسط وزارت بهداشت رسما تکذیب شد و این وازرت خانه در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد که نیازی به نوبت‌گیری و ثبت‌نام برای واکسینه شدن وجود ندارد و از مردم خواهش کرد که از حضور و تجمع بی‌مورد در مراکز بهداشتی خودداری کنند!

برای اینکه چگونگی فراخوانی افراد برای واکسینه شدن شفاف‌تر شود، ایرج حریری، معاون وزیر بهداشت، اعلام کرده که امروز واکسیناسیون افراد 80 ساله به بالا آغاز شده است. او اینطور توضیح داده که:

این فراد گروه یک از فاز دوم واکسیناسیون هستند که ما آدرس و تلفن قریب به اتفاق آن‌ها را داریم. لذا در خصوص افرادی که به مراکز درمانی مراجعه داشته‌اند، ثبت نام لازم نیست اما افرادی که سابقه مراجعه ندارند، از هفته آینده شاره تلفنی اعلام شده تا با تماس با آن نسبت به ثبت نام آن‌ها اقدام شود.

لذا از مردم خواهش می‌کنیم مراجعه حضوری به مراکز و بیمارستان‌ها نداشته باشند، چون واکسیناسیون عمدتا در مرکز درمانی انجام نشده و ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌های راه‌اندازی شده برای این امر تجهیز شده‌اند و تجمع آن‌ها فقط ریسک بالا رفتن خطر را بیشتر می‌کند.

با این تفاسیر، تنها چیزی که باید بگوییم این است که فعلا برای واکسیناسیون نباید به هیچ مرکزی مراجعه کنید. متاسفانه خبررسانی وزارت بهداشت ضعیف و گمراه‌کننده عمل می‌کند و شاید همین باعث شده که هر روز شایعه‌ای جدید درباره ثبت‌نام حضوری برای واکسن شنیده می‌شود.

چه افرادی پرونده الکترونیک سلامت دارند؟

همانطور که بالاتر هم گفتیم، گفته شده که افراد با توجه به پرونده الکترونیک سلامت‌شان برای واکسینه شدن فراخوانی می‌شوند. سوالی که وجود دارد این است که دقیقا چه افرادی این پرونده را دارند؟ علیرضا ريیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از راه‌اندازی سامانه جامع واکسیناسیون کرونا در کشور خبر داده که در این سامانه مردم می‌توانند با ثبت کردن شغل و بیماری‌های خود، خودشان را اظهار کنند و از زمان تزریق واکسن خود مطلع شوند!

این یعنی زمانی که در این سامانه ثبت نام کنید، متوجه خواهید شد که اگر پرونده سلامت داشته باشید، چه زمانی برای واکسیناسیون شما در نظر گرفته شده است. اگر با ثبت مشخصات‌تان، زمان واکسیناسیون اعلام نشود یعنی پرونده الکترونیک سلامت شما کامل نیست و سپس سامانه به شما خواهد گفت که برای تکمیل پرونده خود باید چه کار کنید. همچنین گویا در این صورت، باید به مراکز مربوطه مراجعه حضوری هم داشته باشید.

چیزی که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید، این است که در اغلب شهرها و روستاهای کشور، مردم پرونده الکترونیک سلامت دارند و نیازی به مراجعه حضوری آن‌ها نیست. زمانی که نوبت واکسیناسیون هر فرد فرا برسد نیز از طریق پیامک این موضوع به اطلاع‌شان خواهد رسید.

سامانه واکسیناسیون کرونا

طبق اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، این سامانه رسما روز چهارشنبه یعنی فردا، رونمایی خواهد شد و جزئیات آن هم اعلام می‌شود. آدرس وب‌سایت این سامانه هم salamat.gov.ir خواهد بود و آغاز به کار آن از هفته آینده اعلام شده است. چیزی که فعلا گفته شده این است که باید افراد در این سامانه ثبت‌نام و اطلاعات خود را ثبت کنند تا سپس طبق اولویت‌بندی‌هایی که این سامانه در نظر می‌گیرد، به افراد برای واکسینه شدن اطلاع‌رسانی شود.

در این بین تنها سوال باقی مانده که شاید مهم‌ترین سوال هم باشد، این است که گروه دوم افراد که گفته شده واکسیناسیون آن‌ها با واکسینه شدن افراد بالای ۸۰ سال آغاز شده، دقیقا شامل چه افرادی می‌شود؟
گروه دوم افرادی که واکسن را دریافت خواهند کرد

فاز دوم افرادی که واکسینه می‌شوند، به خودی خود شامل دو مرحله است. در مرحله اول، به ترتیب افراد زیر واکسینه می‌شوند:

  • افراد بالای ۸۰ سال
  • افراد بالای ۷۵ سال
  • افراد بالای ۶۵ سال

در مرحله دوم از فاز دوم نیز قرار است افراد با بیماری زمینه‌ای ۱۶ تا ۶۴ سال واکسینه شوند. چگونگی اولویت‌بندی افرادی که در زمره بیماران زمینه‌ای ۱۶ تا ۶۴ سال قرار می‌گیرند نیز بر اساس آنالیز ریسک و شرایط آن‌ها خواهد بود و از طریق سامانه، برای این افراد زمان واکسینه شدن مشخص خواهد شد. فعلا چیزی که می‌دانیم این است که این افراد به ترتیب زیر اولویت بندی می‌شوند:

  • ابتلا به بیماری‌های خاص مانند سرطان تحت درمان با شیمی درمانی یا پرتو درمانی
  • بیماران پیوند عضو شده
  • سایر بیماارن دریافت کننده داروهای سرکوب کننده یا تضعیف کننده ایمنی
  • بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی
  • بیماران متبلا به بیماری‌هایی مثل دیابت، بیماری‌های قلبی، پرفشاری خون، چاقی مفرط

در این گروه، افراد در اولیت سنی از بالا به پایین در لایه‌های ۱۰ سال به ۱۰ سال از ۶۴ سال به پایین، واکسیناسیون خواهند شد.

در نهایت باید بگوییم بر اساس اعلام وزارت بهداشت، برای وکسیناسیون کرونا در فاز دوم، نیازی به مراجعه حضوری هیچ فردی نیست و افراد بر اساس فراخوان داده می‌توانند در سامانه واکسیناسیون ثبت نام کنند. نوبت واکسینه شدن آن‌ها هم از طریق پیامک به آن‌ها اطلاع داده خواهد شد.